Mersul pe jos este incredibil de important pentru starea noastră de sănătate. Vorbim de mersul corect realizat, care este un exercițiu foarte eficient și ușor, fără să fie nevoie de echipament special.

Bolta plantara are un rol foarte important în biomecanica mersului. Deoarece contactul piciorului cu solul se realizează în 3 puncte: călcâiul, capul metatarsianului degetului mic și al degetului mare, aspectul bolții plantare influențează presiunea care se exercită la fiecare nivel, orice modificare (picior scobit sau plat) determinând tulburări ale mersului.

Pentru un mers corect trebuie să ținem cont de câteva aspecte : ținem capul drept, cu privirea înainte, umerii drepți, dar relaxați, picioarele trebuie să fie cu vârfurile ușor orientate în afară; întâi atingem pământul cu călcâiul, apoi repartizam greutatea corpului pe toată suprafața tălpii, rulând piciorul de la călcâi spre vârf la fiecare pas și mișcând alternativ șoldurile.

În timpul mersului folosim grupe musculare ale întregului corp, de la nivelul piciorului, gambelor și coapselor, până la musculatura paravertebrala și chiar cea de la nivelul brațelor și centurii scapulare. Orice alterare a mersului poate duce la dezechilibre biomecanice la nivelul gleznei, genunchiului, șoldului sau coloanei vertebrale și poate predispune la accidentări.

În mod similar, orice suferință la nivelul articulațiilor mai sus menționate poate modifica dinamica mersului, medicul sau kinetoterapeutul putând identifica diferite afecțiuni doar studiind mersul, deosebind mai multe tipuri (mers antalgic, stepat, talonat, cosit, legănat etc) caracteristice diferitelor afecțiuni vertebro-articulare sau neurologice.

Specialiștii sunt de părere că peste 90 la sută din populaţie calcă incorect (mai mult pe călcâi sau pe vârf, mai mult pe partea exterioară a piciorului sau predominant pe cea interioară). Pentru a păși corect, ar trebui să mergem desculț, cea mai mare parte a încălțămintei fiind realizată în așa fel încât poate afecta mersul. Încălțămintea cu talpă dreaptă nu respectă curburile fiziologice ale piciorului, ceea ce duce la un dezechilibru al corpului în timpul mersului. Se recomandă încalțăminte care permite o rulare cât mai naturală a tălpii și care să se potrivească perfect pe picior.

Studii recente relevă faptul că mersul pe jos are potențial de a reduce durerea cronică de la nivel articular, combate stressul, depresia și induce starea de bine !

Autor: Dr. Ecaterina Istov, recuperare medicală